Pokaż menu
Prasa na iPada > O badaniu

O badaniu

Nasze myśli zaczęły krążyć wokół aplikacji prasowych na tablety już ponad rok temu, kiedy to jedno z nas kupiło sobie iPada i przeraziło różnorodnością nawigacji i prezentacji treści. Jak ludzie sobie radzą z tym, że każdą gazetę czyta się zupełnie inaczej? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Pytania badawcze

Chcieliśmy przebadać kilka aplikacji prasowych na iPada. Pierwsze pytania jakie nam się nasunęły były dość oczywiste.

  • Jakiego rodzaju nawigacja i interakcja z treściami jest bardziej intuicyjna i satysfakcjonująca dla użytkowników?
  • Czy jest różnica w sposobie czytania prasy codziennej (dzienniki, newsy) a magazynów (pojawiających się rzadziej, ale z teoretycznie lepiej opracowanymi treściami)?
  • Którą wersję gazet preferujemy – papierową czy iPadową?

Jednak im dłużej myśleliśmy o korzystaniu z takich aplikacji i projektowaniu ich, doszliśmy do wniosku, że bardzo istotne jest również poznanie motywacji i czynników wpływających na sposób czytania prasy.

  • Kiedy ludzie czytają na tablecie, a kiedy na innych nośnikach informacji – telefonie, komputerze, papierze? I co powoduje, że wybierają właśnie ten a nie inny?
  • Czego użytkownicy oczekują od aplikacji prasowych? Czy magazyny i dzienniki powinny posiadać takie same funkcjonalności?
  • Czy użytkownicy tabletów instalują dedykowane aplikacje prasowe (do czytania dzienników albo magazynów), czy też zaspokajają się tylko serwisami internetowymi?

Poszerzyliśmy więc zakres naszego projektu o kolejne metody – badania etnograficzne i ilościowe.

Metody badawcze

Zastosowaliśmy tzw. triangulację metod.

SchematBadania

W celu sprawdzenia zwyczajów czytania prasy w codziennym życiu, postanowiliśmy wykorzystać:

  • Dzienniczki, czyli metodę etnograficzną, polegającą na notowaniu wszystkich wydarzeń związanych z określonym zagadnieniem – u nas było to czytanie prasy.
  • Wywiady i kolaże – wywiady indywidualne wpierane projekcyjną metodą układania kolaży ze zdjęć
  • Ankietę internetową, mającą na celu zweryfikowanie trendów, zaobserwowanych w dwóch powyższych metodach

Aplikacje prasowe na iPada badaliśmy dwoma sposobami:

  • Obserwując użytkowników w trakcie korzystania z wybranych aplikacji, uzupełnioną wywiadem i kwestionariuszem oceny każdej aplikacji
  • Sortowaniem kart, w którym respondenci określali częstość korzystania z różnych funkcjonalności

Respondenci

W sumie przebadaliśmy 110 użytkowników tabletów – metodami jakościowymi oraz ilościowymi.

postit

  • Dzienniczki wypełniało 12 osób – 8 osób z iPadami oraz 4 z innymi tabletami
  • Do laboratorium zaprosiliśmy 8 osób – tylko użytkowników iPada, ponieważ takie aplikacje testowaliśmy
  • Ankietę wypełniło 90 osób

Wszyscy nasi respondenci byli osobami, które czytają prasę (zobacz poniżej naszą definicję). Oznacza to, że mogły to być osoby czytające newsy i blogi, ale nie koniecznie prasę drukowaną.

Istotnym kryterium rekrutacji było również posiadanie tabletu.

Dlatego pamiętajcie proszę, że wszelkie wyniki zaprezentowane w raporcie Prasa na iPada, odnoszą się tylko do UŻYTKOWNIKÓW TABLETÓW.

Badania przeprowadzaliśmy na przełomie października i listopada 2012.

Badania user experience

Uprzedzając od razu wszelkie wątpliwości odnośnie wielkości grupy badanej.

BADANIA UX to badania głównie jakościowe. Ich celem nie jest ekstrapolacja wyników na społeczeństwo. Celem jest zdobycie insightów, poznanie prawdziwych motywacji, potrzeb i oczekiwań.

Z tego też powodu, nie badaliśmy wszystkich czytelników prasy, ale tylko tych, którzy posiadają tablety (ze szczególnym zainteresowaniem iPadami). W ankiecie nie wzięła udziału próba reprezentatywna. Rekrutowaliśmy metodą kuli śnieżnej. Wyniki ankiety należy więc traktować bardziej poglądowo, jedynie jako badanie pewnych trendów, a nie jako obraz polskiego społeczeństwa.

Nasza definicja prasy

W całym raporcie posługujemy się cały czas słowem prasa, ale warto nadmienić, że rozszerzyliśmy trochę „tradycyjną definicję” tego słowa.

W naszym badaniu słowo PRASA odnosi się nie tylko do dzienników i magazynów drukowanych i ich odpowiedników cyfrowych, ale również do wszelkich serwisów informacyjnych i blogów.

Oczywiście najbardziej interesowały nas dzienniki i magazyny, wydawane regularnie, pod stałym tytułem i posiadające najczęściej swoją wersję drukowaną (jak Newsweek czy Gazeta Wyborcza). Ale nie chcieliśmy się ograniczać – byliśmy ciekawi jaki jest stosunek czytelnictwa „klasycznej prasy” do portali informacyjnych czy blogów tematycznych.

 

Komentarze: 4

  1. tomek |

    Zrobiliście badanie na 110 osobach? To jakiś żart. I jeszcze powiedzcie, że wyniki są reprezentatywne… Proszę, szkoda miejsca w sieci na takie badanie

  2. Paulina Makuch |

    Napisaliśmy powyżej dokładnie tak: „W ankiecie nie wzięła udziału próba reprezentatywna. Rekrutowaliśmy metodą kuli śnieżnej. Wyniki ankiety należy więc traktować bardziej poglądowo, jedynie jako badanie pewnych trendów, a nie jako obraz polskiego społeczeństwa.”

    więc nie uważamy, że nasze badanie jest „reprezentatywne” w znaczeniu statystycznym. Ten raport dotyczy badań jakościowych, gdzie główną wartością jest dogłębne poznanie jednostek, a nie powierzchowne przepytanie masy.

  3. Karolina |

    Trochę para w gwizdek…. świetne badanie, zupełnie nieprzydatne, nic nie mówiące – ze względu na jedynie 110 przebadanych osób. Wyniki, można tak samo uznać, jak i podważyć – ze względu na brak zaufania do wyników. Szkoda.

Odpowiedz na „tomekAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *