Pokaż menu
Prasa na iPada > O badaniu > Obserwacja użytkowników

Obserwacja użytkowników

Obserwacja użytkowników, zwana również badaniami z użytkownikami czy testami zadaniowymi, najczęściej występuje chyba pod nazwą badań użyteczności. Polega na zaprezentowaniu badanemu serwisu internetowego lub aplikacji i poproszeniu go o wykonanie kilku zadań. W trakcie zachęcany jest do głośnego wyrażania wszystkich swoich myśli, a moderator czuwa nad tym, aby poznać wszelkie oczekiwania i wątpliwości.

Przebieg badania

Obserwacja użytkowników odbywała się od razu po sortowaniu kart funkcjonalności, na tej samej sesji badawczej. W przypadku każdej z pięciu badanych aplikacji, scenariusz wyglądał tak samo.

Korzystanie z aplikacji

Najpierw użytkownik miał chwilę na swobodne zapoznanie się z gazetą, przejrzenie jej i wyrażenie pierwszych opinii. Następnie próbował wykonać każde z zadań:

  • Wybierz artykuł, który Cię zainteresuje
  • Nie masz teraz czasu przeczytać go dokładnie – co byś zrobił, gdybyś chciał wrócić do niego później?
  • Znajomy powiedział Ci o ciekawym artykule o (np. dopingu Lance’a Armstronga) – znajdź go.
  • Załóżmy, że artykuł Ci się spodobał – w jaki sposób podzieliłbyś się tym ze znajomymi?

Kolejność prezentacji aplikacji była u każdej osoby inna, dzięki czemu staraliśmy się zminimalizować wpływ ekspozycji na ocenę aplikacji.

Ocena aplikacji

Po zakończeniu przeglądania każdej aplikacji, badany wypełniał dyferencjał semantyczny, czyli kwestionariusz zawierający skale z przeciwstawnymi przymiotnikami. Jego zadaniem było zaznaczenie na skali bliżej którego z przymiotników, w jego ocenie, znajduje się dana aplikacja.

Porównane z papierem

Na koniec prosiliśmy o wzięcie do ręki papierowego odpowiednika i pytaliśmy, jak porównują druk z aplikacją, i którą z wersji by wybrali.

Szczegółowe wyniki obserwacji możecie zobaczyć w sekcjach Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu +, Wprost i Polityka

Dobór aplikacji do badania

Wybierając aplikacje, szczególnie przyjrzeliśmy się tytułom dzienników i magazynów najczęściej pobieranych z App Store. Skupiliśmy się na prasie społeczno-politycznej, aby zminimalizować ewentualny wpływ tematyki gazety na odbiór aplikacji. Na ostateczną listę trafiły aplikacje, które różniły się między sobą sposobem nawigacji i interakcji z artykułami.

  • Gazeta Wyborcza – mało funkcjonalna, przeglądanie gazety przeniesionej 1:1 z druku, z możliwością otworzenia artykułu w dodatkowym oknie. W czasie naszego badania nie była jeszcze dostępna funkcja podglądu wszystkich stron na jednym ekranie.
  • Dziennik Gazeta Prawna – przeglądanie bardzo podobne do Gazety Wyborczej, choć pojawia się dodatkowy podgląd wszystkich stron gazety. Posiada wyszukiwarkę, funkcję dodawania do ulubionych i dzielenia się artykułem.
  • Puls Biznesu + - zdecydowanie najbardziej multimedialna z wszystkich 5, z wieloma możliwościami nawigacji i dzielenia się treścią.
  • Wprost – przeniesienie 1:1 magazynu drukowanego, dodatkowa nawigacja za pomocą strzałek, dodawanie do ulubionych, brak spisu treści. Kilka dni temu, 28 stycznia 2013, pojawiła się nowsza wersja aplikacji ze zmienionymi elementami.
  • Polityka – przeglądanie treści w poziomie i pionie, spis treści, możliwość odsłuchania niektórych artykułów, brak ulubionych i podzielenia się artykułem.

Zestawienie podstawowych funkcji badanych aplikacji

Respondenci

Ci sami co, którzy brali udział w wywiadach z kolażami oraz obserwacji użytkowników.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *