Pokaż menu
Prasa na iPada > O badaniu > Obserwacja użytkowników

Obserwacja użytkowników

Obserwacja użytkowników, zwana również badaniami z użytkownikami czy testami zadaniowymi, najczęściej występuje chyba pod nazwą badań użyteczności. Polega na zaprezentowaniu badanemu serwisu internetowego lub aplikacji i poproszeniu go o wykonanie kilku zadań. W trakcie zachęcany jest do głośnego wyrażania wszystkich swoich myśli, a moderator czuwa nad tym, aby poznać wszelkie oczekiwania i wątpliwości.

Przebieg badania

Obserwacja użytkowników odbywała się od razu po sortowaniu kart funkcjonalności, na tej samej sesji badawczej. W przypadku każdej z pięciu badanych aplikacji, scenariusz wyglądał tak samo.

Korzystanie z aplikacji

Najpierw użytkownik miał chwilę na swobodne zapoznanie się z gazetą, przejrzenie jej i wyrażenie pierwszych opinii. Następnie próbował wykonać każde z zadań:

  • Wybierz artykuł, który Cię zainteresuje
  • Nie masz teraz czasu przeczytać go dokładnie – co byś zrobił, gdybyś chciał wrócić do niego później?
  • Znajomy powiedział Ci o ciekawym artykule o (np. dopingu Lance’a Armstronga) – znajdź go.
  • Załóżmy, że artykuł Ci się spodobał – w jaki sposób podzieliłbyś się tym ze znajomymi?

Kolejność prezentacji aplikacji była u każdej osoby inna, dzięki czemu staraliśmy się zminimalizować wpływ ekspozycji na ocenę aplikacji.

Ocena aplikacji

Po zakończeniu przeglądania każdej aplikacji, badany wypełniał dyferencjał semantyczny, czyli kwestionariusz zawierający skale z przeciwstawnymi przymiotnikami. Jego zadaniem było zaznaczenie na skali bliżej którego z przymiotników, w jego ocenie, znajduje się dana aplikacja.

Porównane z papierem

Na koniec prosiliśmy o wzięcie do ręki papierowego odpowiednika i pytaliśmy, jak porównują druk z aplikacją, i którą z wersji by wybrali.